FROM BLOG TO BRAND
Wat ooit begon als een modeblog, groeide al snel uit tot een succesvol merk. Hart en ziel legde ze in haar bedrijf en daar plukt ze vandaag de vruchten van. Met winkels in Antwerpen, Gent en Knokke walst de 25-jarige Laurentine Van Landeghem over het fashionlandschap met haar eigen label Clouds of Fashion. En alsof dat alles nog niet genoeg was, schreef ze ook nog een boek over haar booming business! Tijd voor een gesprek met deze inspirerende onderneemster.
Van een modeblog naar een eigen modelabel? Was dat een eenvoudige stap?
“Het was vooral een logische stap. Ik paste op dat moment al wat kleding aan en daar was toen veel vraag naar. Mijn toenmalige klanten kwamen hun stukken gewoon aan mijn deur bij mij thuis halen. Zo kreeg ik de smaak te pakken. Pop-up’s waren op dat moment in, dus de tijd was rijp voor mijn eerste winkel.”
Zit het ondernemerschap in je bloed?
“Mijn ouders hebben een horeca-achtergrond en mijn broer baat enkele supermarktketens uit, dus je kan wel stellen dat ondernemen in de familie zit. Toch heb ik lang gezegd dat ik geen zelfstandige wou worden. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan.”
In eerste instantie stonden je ouders niet achter je plannen.
“Mijn mama heeft er toen inderdaad heel wat tranen voor gelaten. Ze wou natuurlijk dat ik eerst mijn school afmaakte en voor een diploma ging. Heel begrijpelijk natuurlijk. Maar ik voelde dat het goed zat. Het was nu of nooit! Hun mening draaide voorzichting bij, toen ze zagen dat ik het enorm graag deed. Nu zijn ze mijn grootste supporters.”
Hoe kan je Clouds of Fashion het beste omschrijven?
“We dompelen onze klanten onder in de wereld van COF. Het is een totaalbelevenis. Of beter gezegd een merkbeleving. We zetten sterk in op het communitygevoel en maken van onze klanten onze eigen brand ambassadors. Verder onderscheiden we ons ook van andere winkels door het organiseren van fashionevents en closet sales, waar we vaak een goed doel aan koppelen.”
Is dat de succesformule van COF?
“Mijn succes bestaat uit vele losse elementen, die één groter geheel vormen. Het zit niet altijd in de ‘grote’ dingen die je als ondernemer doet, maar eerder in de vele kleine dingen. Er zijn natuurlijk heel wat winkels die kleren verkopen, maar het draait erom om jezelf te onderscheiden. Dat probeer ik ook in mijn boek ‘From Blog to Brand’ uit te leggen.
Voor wie schreef je ‘From Blog to Brand’?
“Ik kreeg heel wat mails binnen met heel specifieke vragen over mijn verhaal. Op een gegeven moment was het niet meer haalbaar om alles persoonlijk te beantwoorden. Toen groeide het idee om een antwoord te formuleren op al die praktische vragen. In de eerste plaats wou ik mensen inspireren en motiveren. Jaag je dromen na en durf er voor te vechten!”
Je bent heel open & eerlijk in je boek.
“Ik wou mijn ondernemersverhaal eerlijk en oprecht neerschrijven. Ook over de minder glamoureuze kant en de soms moeilijkere momenten moet je durven spreken. Bijvoorbeeld over het moment dat ik mijn beste vriendin moest ontslaan of over de financiële kater die ik overhield aan mijn mode-event in de Waagnatie in 2016. Het ondernemerschap bestaat gewoon uit ups & downs. Ik moest dus zeker niet aan alles een roze randje toevoegen.”
De andere kant van de medaille dus?
“Van buitenaf lijkt het net alsof ik alleen maar leuke dingen doe. De dingen die je ziet via de diverse social media kanalen. Maar laat je niet misleiden. Vaak werk ik tot ’s avonds laat door, sleep ik met dozen en lig ik nachten wakker … en dat zie je natuurlijk niet op Instagram of Facebook verschijnen (lacht).”
“Als zelfstandige ga je slapen en sta je op met je zaak. Dit is moeilijk uit te leggen aan anderen en kan je pas begrijpen wanneer je zelf een zaak runt.”
Heb je nog tijd voor een privéleven?
“Als zelfstandige zet je jezelf op de laatste plaats. De afgelopen maanden waren erg moeilijk voor me. Ik zat er letterlijk even door en ik moest op doktersbevel het wat rustiger aan doen. Ik ben toen drie dagen gaan uitwaaien aan zee en dat deed me enorm deugd. Ik merk dat ik gewoon vaker rustmomenten moet inbouwen. Ik ‘moet’ en ‘verlang’ heel veel van mezelf. Dit jaar wil ik wat vaker op de rem gaan staan en mijn eigen grenzen beter leren kennen en respecteren. Zo probeer ik nu twee avonden per week thuis te zijn. Gewoon wat koken en ontspannen. Heel eenvoudig maar wel een ideale manier om even te herbronnen.”
Is er momenteel nog tijd voor je blog?
“Wekelijks verschijnt mijn persoonlijke vlog online. Ondertussen heb ik gelukkig hulp van iemand binnen COF die mijn fimpjes bewerkt. Zo kan ik het makkelijk vol houden. De blog zelf wil ik onder een andere naam en aangepaste look & feel herlanceren. Dat staat zeker op mijn planning.”
Waar droom je nog van?
“Als het even kan dan zou ik graag COF verder uitbreiden en nog meer winkels openen. Verder wil ik onze huidige webshop uitbouwen en perfectioneren. En voor de rest gewoon gelukkig zijn. Dit klinkt natuurlijk als een groot cliché maar het is wel waar. Ik wil alles met dezelfde inzet bijven doen en met de nodige energie. Het vuur dat ik in me heb, wil ik nooit verliezen!”
From Blog to Brand, uitgegeven door Lannoo, richtprijs € 19,99
Benieuwd naar meer inspirerende verhalen van straffe madammen? Lees hier het verhaal van styliste Liesbeth Diels.